Hur kom du in på Sabaton?

Ett forum för Svenska fans, på Svenska.
Drivs av: The Swedish Caroleans

Moderators: Konnaah, Warrkan7734

Post Reply
Konnaah

Hur kom du in på Sabaton?

Post by Konnaah » 10 Jun 2019, 20:14

Hur kom ni in på bandet och vad fångade er?

För mig personligen var det runt 2007, mellan Attero Dominatus och Art of War. Hörde Primo Victoria och började söka reda på mer information om vad detta var för ett band. Såg sedan att bandet valt att blanda historia med heavy metal, två av mina favoritintressen. Det passade som handen i handsken!

Live såg jag dem för första gången en regnig kväll, på en parkering mitt i centrala Falun år 2009, andra upplagan av Rockstad Falun, numera Sabaton Open Air pågick under en dag och var jag inte fast för musiken innan så blev jag garanterat det av det energiska band som klev upp på scenen och rev av en rejäl show!

oliviarid

Re: Hur kom du in på Sabaton?

Post by oliviarid » 23 Aug 2019, 09:20

Min nuvarande pojkvän/partner har älskat sabaton under många. Första låten han spelade för mig utav dem var deras cover på In The Army Now. Då det är en låt jag växt upp med så fastnade jag direkt för låten och snart började jag lyssna på annat av Sabaton. Sen vart det att åka till Sabaton Open Air 2019 första gången och sen dess (vet att det var en vecka sen festivalen) har jag vart helt fast i bandets musik och medlemmarna som personer.

BeJimmieseivy

Hur kom du in på Sabaton

Post by BeJimmieseivy » 03 Sep 2019, 21:36

Jag har en ana som räcker till 1520-talet då en släkting dog på Åsundens is vid Ulricehamn och samma slag som Sten Sture d y också blev dödligt sårat.

Vet inte hur många namn jag har, men det är åtminstone 400 namn, men då har jag mestadels forskat i raka led medan de andra bara kom med ändå.

Stefan

kristerlindholm
Site Admin

Post by kristerlindholm » 09 Nov 2019, 13:32

Skoj tråd! :D

Jag var på Sweden Rock 2005 med tribute-bandet Ebba Gold och hjälpte dem lite med typ ingenting viktigt om jag ska vara helt ärlig.
De var med och tävlade i "Battle of the tributebands" inne i ett stort tält. Jag var mest med o drack lite öl.

Ebba's trummis släpade med mig för att se ett "Skitbra band från Falun som heter Sabaton" på en av ute-scenerna och vi lyssnade kanske tre eller fyra låtar, sen gick vi vidare och såg nåt annat band. Mer än så var det inte.

Under vinter som kom blev jag bekant med en supertrevlig tjej från Falun (Via helgon.net) som jag började umgås med, enbart som kompis såklart och vi blev riktigt goda vänner. Hon talade ibland om sin pojkvän (som jag inte hade träffat) och hur jobbigt det var ibland när han var ute på jobb. Han reste mycket i jobbet förstod jag, och var sällan hemma.

En kväll på stan så nämnde hon "Sabaton" i samma mening som hon talade om sin pojkvän, och jag frågade vad det där Sabaton var för något.
Då fick jag förklaringen, och en koppling till det där Falu-bandet jag såg på Sweden Rock..

Napster var ju det ställe som man fick tag på musik snabbt och enkelt på den här tiden, och jag laddade ner en del låtar med Sabaton, bland annat då såklart "Primo Victoria" som jag gillade omedelbart.

Under våren 2006 började jag jobba aktivt med The Poodles som ju fick en riktigt hit med "One Night Of Passion" i Melodifestivalen den vintern.
Jag turnerade med dem på heltid och var knappt hemma i Falun på ett halvår.

I September 2006 gjorde vi nån spelning i centrala Stockholm och samma kväll spelade Lordi (Som ju vann hela internationella Mello-finalen 2006) på Fryshuset i Stockholm, och som förband hade de Sabaton. Jag kopplade samman ett och ett och kom på att vi ju borde sammanstråla med Lordi på nån efterfest eller så, och ingången till nån i deras turnésällskap var ju att få några telefonnummer av den där tjejen jag lärt känna hemma i Falun som tydligen hade sin pojkvän i bandet Sabaton.

Sagt och gjort, jag fick tag på henne och hon gav numret till två personer, dels pojkvännen Joakim, och sen nån annan snubbe som hette Pär.
Joakim gick inte att nå så jag fick efter ett par försök tag på Pär (som jag ju aldrig snackat med innan) och vi kom fram till att det inte skulle gå att göra nåt skoj av min idé den kvällen, men att vi "kan väl ses hemma i Falun på en öl eller så nån gång...".

En sen natt nån månad senare eller så knallar jag hemåt genom stan och stannar till vid en grupp människor jag kände sen innan och snackade lite. Där i den samlingen var hela Sabaton och jag blev att snacka lite med Pär som fattade direkt att det var jag som ringde honom den där kvällen i Stockholm och ville styra till efterfest. Vi kom fram till att vi borde ta en lunch nån dag o se om jag kunde hjälpa Sabaton med nåt, vilket jag tyckte lät både skoj och spännande.

Ett par dagar senare käkar vi lunch. Jag, Pär och Joakim.
Ett par timmar senare började jag göra om deras hemsida, och på den vägen är det.. :shock: :lol:

(Med reservation för att minnet sviker i nån liten detalj eller så...)
-Gone Chopin. Bach in a minuet! 8-)

Doomdamen

Post by Doomdamen » 13 Nov 2019, 13:33

Historieintresset var det som gjorde att jag började lyssna på Sabaton. Jag har alltid varit intresserad av historia, inte så mycket modern historia tyvärr utan mer vikingatid och medeltid. Har också utbildat mig till medeltidsarkeolog pga intresset för framförallt Storbrittanien under hög och senmedeltid (jag vet, väldigt specifikt :D ) När Carolus Rex släpptes så blev jag öppen för lite mer "sen" historia och efter det har jag väl fastnat mer för det andra dem gjort och blivit mer intresserad av modern historia. Gick och såg Sabaton live för ett par år sedan också vilket var en av de bästa konsertupplevelser jag haft så sedan dess ser jag Sabaton som ett av min favoritband.

Post Reply